klabbarpsmupparna

Alla inlägg under januari 2012

Av Dessan & Emma K - 4 januari 2012 20:09

det blev att köra moppen ut till stallet igår för att fota när sara körde lite NH med älton i ridhuset, andra gången dom kör det & måste säga att det gick riktigt bra. ^^

fotade lite i hagen oxå, lite gegigt. :s

vinranka. :D

 

 & wixen, till emelie ( www.wixen.blogg.se )

 


                         


 ska försöka få upp lite nyår bilder tills imorrn. C: 

 // Emma. :) 

Av Dessan & Emma K - 4 januari 2012 18:06

Red både ett pass igår & idag.

Igår eftermiddag red jag ett dressyrpass med Jocke. Han kändes jättebra. Trots att det stormade utanför ridhuset så reagerade han knappt någonting alls. Spännde sig bara lite grann vid vissa tillfällen men han var jätteduktig.


Imorse red jag ett dressyrpass med Rock it. Även hon gick jättebra fast jag fick verkligen rida varje steg. Man får ingenting gratis om man säger så, vilket jag tycker är bra. För hur kul hade det varit om allt hade flytit på och man hade fått allting gratis? Roligt att kämpa lite!


/Dessan (:

Av Dessan & Emma K - 3 januari 2012 12:00

fick denna frågan av en anonym läsare & tänkte besvara den så här kmr den:


Kan inte ni skriva ett inlägg om hur ni får era hästar att gå i form, sänka huvudet & börja jobba?? Skulle varit jätte snällt för jag har lite problem med det på min medryttar häst... :(


För att du ska få formen på din häst måste den sänka huvudet & börja jobba, det verkar som du har förståt det.:)

Jag brukar oftast vara rätt så hård i handen i början för att hästen ska lägga huvudet rätt. När hästen går upp med huvudet & vägrar att hålla det kvar brukar jag röra lite på fingrarna då huvudet åker ner & den tvingas att jobba igen + att jag trycker på, annars lägger hästen av helt att jobba.Men man ska aldrig rida med händerna då dom musklas nt rätt. Så därför är benen jätte viktiga i vilka rörleser du än gör. Benen ska vara på plats från början då du vill ha en häst som lyssnar för skänkeln eftersom målet med dressyren är att man ska kunna göra små rörelser där hästen ska lyssna på de små hjälperna. Du får gärna överställa i början då målet att hästen ska lyssna & flytta för din skänkel, men när hästen lyssnar bra så kan du börja ställa mindre & mindre men den ska fortfaranda lyssna på din skänkel. Händerna ska inte heller vara på manken utan ca 5 cm ovanför ( i skritt, trav & galopp ). Jag hatar verkligen början i  varje pass då jag tycker det är pain in the ass men är lycklig över min styrka att fortsätta för att jag vet att hästen blir underbar när han är igenom jobbad. Så därför ska du aldrig ge upp även om det känns som om det aldrig kmr att gå. För det gör det, jag har haft samma problem när jag bute från Paella till Rocky. Något jag tycker är bra det är när man rider olika övningar hela tiden det gör mig & häsen mer alert då jag rider bättre. Ex ett varav på c volten, 3 serpentiner, vända rakt över medel linjen vid a galopp osv. Jag lättar alltid mer i handen när jag känner att hästen går mjukt/ känns mjuk, känner att jag har han i handen då jag känner kontakten med betet då han ligger rätt & går som han ska. Under tiden/ när han går upp med huvudet som jag rider så brukar jag jag röra lite på fingrarna  (på häst språk "att plocka") samtidigt som jag rider framåt men man ska aldrig såga ner hästen, usch nej det blir nt bra. Om du har en pigg eller seg häst så ska du alltid i vilket fall som helst rida den framåt för målet är ju att den ska lyssna på din skänkel, eller hur? Glöm inte heller att vara rörlig i handen annars blir det stelt & dant. Något som är bra är oxå att man berömmer hästen för det bra som den har gjort ex vi har lite problem med skänkelviknigar & när jag känner att hästen flyttar & lyssnar på skänkeln sä berömmer jag den för att den gjorde det bra & för att vi har lite svårare för det & lyckats. Även när jag känner att hästen tröttnar & jag trycker på så berömmer jag då han kämpar på. Men man ska aldrig över berömma hästen, den tröttnar. Bara när det är som nödvändigast för även det stärker hästen att vilja göra mer & även bandet mellan er.


Så glöm nu nt att rid med benen från början, är du helt slut i benen/ när du berömmner, använd rösten eller klappa den på halsen när du berömmer, är något svårt ge dig fan på att du ska klara det, för du kommer att lyckas, jag lovar & strettar hästen emot var bara bestämmd för den ger upp till slut. :D

LYCKA TILL ! ^^


// Emma

Av Dessan & Emma K - 2 januari 2012 17:46

Nu ska jag Hissa & Dissa för första gången haha.

Såg på en bra film på Tv4 innan (föräldrarfällan) och kanalen har ju väldigt mycket reklam. Visst, det är ibland väldigt tråkigt med reklam t ex just när det händer något spännande i Programmet/filmen man ser, då kan det vara irriterande. Idag när jag kollade på filmen så tyckte jag att det var en stor fördel med att det var reklam. Idag hade man lite saker att fixa, städning av huset, disk osv. Jag fick det mesta klart tack vare att det var reklam.

Om man inte har något att göra så är reklam irriterande enligt mig.

Detta var både en hiss & en diss. ;)

 

Bjuder på en härlig sommarbild!

/Dessan

Av Dessan & Emma K - 2 januari 2012 16:55

tänkte bara säga att under veckans så kmr jag försöka ladda upp bilder från två hoppträningar & från nyår. :)

lite vidoer kmr det såklart oxå upp. ;D


// Emma. C:

Av Dessan & Emma K - 1 januari 2012 19:36

Ännu ett år har gått. Hej 2012!

Har haft stalljour hela nyårshelgen, men det hindrade inte mig för att partaja lite nyårskvällen/natten. Hade en awesome kväll med härligt folk. bilder kanske kommer upp senare, kanske (:

/Dessan

Presentation


Har du någon fråga till oss? Ställ den i frågerutan eller i ett inlägg, vi svarar på allt! :D

Gratis foton!

       

Vad vill ni se mer av?

Vad vill ni se mer av?
 Vardags inlägg
 V-loggar
 Bakom kulisserna vid tex photoshoots
 Foton på allt möjligt
 Hissar&Dissar
 Tycka till inlägg
 Q&As

Översätt bloggen

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga ss!

11 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards